Pages

Sunday 10 July 2011

Teknik Hanyut Umpan

Teknik menghanyut umpan sesuai untuk menjerat ikan yang gemar bermain di permukaan seperti ikan layar, mersuji, tenggiri, alu-alu, todak dan tidak spesies jemuduk, cupak, gerong belang, cermin mahupun ebek.
 Oleh kerana sebahagian besar ikan yang memburu di permukaan memiliki gigi yang tajam maka perambut dawai amat disyorkan. Jika memancing di atas bot, hanya pemancing di belakang yang mempunyai kelebihan teknik menghanyut umpan berbanding pemancing di hadapan.
 Antara peralatan utama selain kekili sama ada terbuka atau multiplier dan joran,mata kail jenis Octopus atau jenis yang khas untuk umpan hidup disyorkan. Mata kail terkini yang digunakan ialah 'circle hook' atau 'suicide hook' untuk melindungi spesies ikan layar, mersuji, yu dan todak.
 Penggunaan belon perlu jika arus lemah dan persekitaran berangin. Jarak umpan dengan belon kira-kira 7 depa (8 meter) jika berhajat memancing tenggiri.
 Jika arus deras, memadai kita terus hanyutkan umpan tanpa pemberat atau belon. Ladung kecil digunakan sekadar untuk menenggelamkan umpan pada kedalaman tertentu. Teknik menghanyut juga perlu menggunakan perambut panjang lebih 5 depa (4 meter) sebelum perambut dipasang cili yang tahan tekanan. Jika umpan hidup satu mata kail 5/0 lebih efektif dipasang manakala umpan mati pula ramai memilih untuk menggunakan dua atau tiga mata kail sederhana besar.
 Kekili yang digunakan mestilah tip-top, lancar pergerakan gegelung dan sistem brek, mempunyai sistem penggera serta dapat menampung tekanan dan haba melampau secara tiba-tiba apabila bertarung dengan mangsa.

No comments:

Post a Comment