Saturday, 23 July 2011

Muara Sungai Zon Bahaya Kepada Pemancing

Kita kadang kala terlupa atau sengaja tidak mahu memikirkan tentang keselamatan diri ketika pulang dari memancing sama ada membawa rezeki yang lumayan atau sebaliknya.
 Keselamatan diri yang hendak dikaitkan pada kali ini ialah semasa bot yang hendak memasuki kuala justeru tekong-tekong sudah maklum tentang bahaya yang bakal dilalui dan tentunya berjaga-jaga, tapi pemancing tentunya tidak banyak yang memikirkan bahaya ini.
 Saya melalui pengalaman sebagai warga pelaut sejak kecil lagi sudah diberi penerangan mengenai bahaya di muara sungai. Air sungai yang keluar dan air laut yang masuk akan bertembung lalu menjadi pecahan gelombang yang tidak menentu dan berbahaya jika bot tidak dapat dikawal terutama bot-bot laju gantian kaca. Sebab itu peristiwa bot tenggelam sering kita dengar apabila hendak masuk ke muara.
 Daripada peristiwa yang berlaku ini saya mengingatkan supaya kaki pancing mengambil kira soal keselamatan diri semasa pulang atau hendak keluar dari kawasan kuala. Selalu ingatkan tekong terutama tekong muda yang kadang kala terlepas pandang, terlupa atas sebab-sebab tertentu.
 Justeru sifat saling mengingatkan itu adalah satu amalan yang sangat baik untuk pemancing lakukan semasa berada dalam sebuah bot. Terbaik untuk dilakukan oleh pemancing semasa berada dalam kawasan Zon Bahaya ini agar semua pemancing berada dalam keadaan bersedia menghadapi sebarang bahaya yang bakal berlaku. Berdoa kepada Allah untuk keselamatan itu paling baik untuk dilakukan.
 Bagi nelayan atau warga pelaut yang sudah lama mengenal laut, muara sungai adalah kawasan paling utama diberikan perhatian sama ada keluar atau masuk. Bagi laut terbuka seperti di Kelantan, Terengganu dan Pahang, kuala sering terjadi malapetaka bot karam dan ada yang mengorbankan nyawa.

No comments:

Post a Comment