Sunday, 10 July 2011

Petua Cara Elak Hantu, Syaitan Masuk Rumah

Kita kadang-kadang tidak menyedari setiap kali pulang memancing dari hutan, lombong tinggal atau pulau di tengah laut ada hantu atau syaitan mengikut kita balik untuk menganggu penghuni rumah yang lemah semangat terutama kanak-kanak dan perempuan.
 Justeru, langkah terbaik anda perlu lakukan ialah berehat beberapa ketika di halaman atau serambi rumah sambil membaca surah Annas sebanyak tiga kali lalu memohon kepada Allah supaya syaitan tidak turut masuk ke dalam rumah.
 Langkah seterusnya jangan terus meluru mengambil anak lalu mencium dalam pangkuan yang dengan masih berpakaian yang dipakai ketika aktiviti memancing.
 Sikap terburu-buru dan tidak beringat ini boleh mendedahkan anak-anak kecil kepada gatal-gatal akibat pakaian kita yang mungkin sudah dihinggap kuman atau miang yang dibawa dari hutan tebal.
 Generasi muda perlu menanamkan ingatan bahawa lokasi memancing adalah kawasan terpencil dalam hutan tebal atau jauh di tengah lautan yang kita tidak ketahui ada penghuni lain yang tidak dapat dilihat ada di sana.
 Adalah lebih perlu anda melakukan sesuatu yang baik dan sentiasa waspada dengan keadaan sekeliling. Jangan suka bertindak melulu dan mengikut sesuka hati anda dan terus pulang meluru masuk ke rumah dengan tidak memberi salam kepada keluarga terlebih dulu.
 Ada juga yang mengamalkan petua dengan membuka pakaian di luar rumah, mencuci kaki dan muka sebelum masuk ke rumah. Adalah lebih baik jika anda mandi dan mengambil wuduk jika ada bilik air di luar rumah sebelum masuk ke rumah.
 Sebagai pemancing, anda perlu mengamalkan petua yang baik ini untuk kesejahteraan bersama. Dan, harus diingat bahawa ada makhluk lain dalam dunia ini yang tidak dapat dilihat serta sentiasa mengambil kesempatan untuk merosakkan kita.

No comments:

Post a Comment