Pages

Sunday 10 July 2011

Elak Mata Kail Berkarat

Cara yang paling baik ialah jangan campurkan mata kail yang sudah digunakan dengan mata baru. Untuk itu, sediakan bekas khas untuk menyimpan mata kail anda.
 Bekas menyimpan mata kail mesti (kalau boleh) kedap udara atau kalis air atau paling murah bekas kotak filem terpakai. Kotak itu juga perlu ada beberapa ruangan untuk menyimpan jenis dan saiz mata kail yang berlainan. Jangan campurkan mata kail dalam satu bekas kerana ini sikap tidak sistematik.
 Jika mata kail bercampur aduk, karat akan mudah merebak pada mata kail lain terutama mata kail jenis tidak tahan karat. Asingkan dalam tempat khas sekiranya mata kail yang sudah digunakan mahu digunakan lagi. Kalau tidak buang saja.
 Satu lagi, buang sisa umpan dan bilas mata kail yang digunakan dengan air paip. Kemudian keringkan dengan kain dan jemur bagi memastikan ia benar-benar kering sebelum disimpan.
 Bagi mata kail yang sudah terpakai dan kurang tajam, dapatkan kikir halus (hand file) dan asah saja bahagian depannya. Kertas pasir juga boleh digunakan sebagai alternatif.
 Simpan barang ini dalam kotak pancing kerana ia mudah dibawa kerana masa kita memerlukan adalah tidak menentu. Untuk penjimatan anda disyor menggunakan mata pancing tahan karat. Ia tahan lama dan boleh digunakan berulang kali.

No comments:

Post a Comment