Sunday, 21 August 2011

Potong Sengat Ikan Bisa Ke Tahap Maksimum

Satu perkara yang harus diingatkan kepada pemancing yang pulang membawa rezeki tangkapan dari hasil memancing sama ada dari sungai, paya, tasik atau laut yang membawa spesies ikan berduri (sengat) hendaklah terlebih dulu dipotong duri-duri berkenaan selepas ikan dinaikkan.
 Duri yang belum dipotong hujungnya mengandungi racun berbisa yang boleh mengundang sakit dan bisa yang berlarutan jika tidak diberi rawatan segera.
 Kita (pemancing) kadang-kadang terlupa untuk mematahkan duri (sengat) spesies ikan mayung, pari, baung, keli, sembilang atau spesies ikan-ikan lain yang berduri tajam yang pasti sangat berbahaya.
 Kita tentu tidak mahu isteri dan anak-anak yang bakal jadi mangsa dari kecuaian kita, atau anda sendiri yang bakal menentukan sekali lagi semasa tiba di rumah dan bukan menyerahkan kepada isteri atau memberikan anak-anak bermain dengan ikan-ikan berkenaan dalam kotak sejuk yang belum diusik.
 Kadang-kadang kita kurang waspada kerana tidak memotong dengan berhati-hati hujung duri atau sengat sudah dipotong masih mempunyai tunggul yang masih berbisa. Tunggul ini berbahaya kepada isteri dan anak-anak jika terkena.
 Sebagai langkah berjaga anda sendiri perlu menyiang dan membersihkan ikan berduri itu. Duri yang sudah dipotong hendaklah dibuang dalam satu bekas khas supaya tidak menjadi mangsa kepada kucing kesayangan keluarga anda.
 Jika terkena bisa sapukan getah betik muda atau tumbuk halia pada tempat yang terkena sengat. Bagaimanapun lebih baik berjumpa doktor di klinik atau hospital.
 Namun dalam apa juga keadaan anda sendiri perlu menentukan semua ikan berduri (ada sengat) dipotong hingga tahap maksimum. Duri sengat ikan yang berbisa ada yang membawa maut, justeru anda pemancing perlu sentiasa awasi bahaya ini.

No comments:

Post a Comment